Spelet, som släpptes 1998, var den första 3D-titeln i METAL GEAR-serien. Spelet var först med smygaraction i 3D mot hotet om krig och globala kärnvapen och använde live-actionfilm, biofilmsliknande scener, blandat med interaktivt spelande. Berättelsen är en virvelvind av intriger och svek och har hyllats som en av 1900-talet bästa historier och var den tredje titeln i METAL GEAR-serien som under kommande år skulle bli en hit. Inkluderar även: en exklusiv digital Screenplay Book och Master Book som berättar historien och ger information om karaktärerna i Metal Gear Solid och Metal Gear & Metal Gear 2: Solid Snake. [Title lineup] Metal Gear Metal Gear 2: Solid Snake Metal Gear Solid (inklusive VR Missions/Special Missions) Regionala versioner av titlarna finns tillgängliga som extra nedladdningar. [Digital book] Metal Gear Solid: Screenplay Book Metal Gear Solid: Master Book Metal Gear & Metal Gear 2: Screenplay Book Metal Gear & Metal Gear 2: Master Book De digitala böckerna nås från spelets huvudmeny.