METAL GEAR & METAL GEAR 2: Solid Snake
Metal Gear Den första titeln i METAL GEAR-serien släpptes 1987. Den här hyllade spelserien föddes ur idén om att undvika strid och infiltrera fiendeterriorier oupptäckt, helt omvänt från vanlig actionspeldesign. Det här gav upphov till en helt ny genre: smygspel. Observera att vissa delar av spelet har modifierats jämfört med originalspelet för att förbättra spelbarheten och att svårighetsnivåer justerats, samtidigt som gameplay från ursprungsversionen bibehållits. Metal Gear 2: Solid Snake Det här är andra titeln i METAL GEAR-serien som fastställer den grundläggande mekaniken i serien, såsom att huka sig för att undvika att bli upptäckt, avsiktligt locka till sig fiender genom att slå på väggarna, fiender som reagerar på Snakes fotsteg, en radar för att upptäcka fiendens position, handlingar och rörelser. Den framställer även motivationen bakom BIG BOSS handlingar, ödet för de soldater som inte längre har någon nation att strida för, samt en komplex berättelse som har blivit en ikonisk egenskap för serien.