UNDER DEFEAT
ETT KLASSISKT KONCEPT FRÅN EN NY VINKEL Under Defeat är ett vertikalt skrollande shooter-spel där du styr en helikopter som kan röra sig i åtta riktningar. Det är en nerskalad men givande upplevelse som bara använder sig av två knappar – en för att skjuta och en för att använda bomber – vilket gör det lätt att spela men svårt att bemästra. Det som får spelet att sticka ut är lutningsfunktionen: när du svänger lutas också dina skott, vilket innebär att du kan använda strategiskt vinklade attacker. Du kan också ha en liten satelitliknande enhet som skjuter för egen maskin. För att ladda den måste du dock släppa skjutknappen en kort stund, vilket skapar en taktisk fram-och-tillbakarytm som sällan syns i shoot ’em up-genren. NYHETER Det finns en stor skillnad mellan arkadspelet och versionen du spelar hemma, och Under Defeat har dessutom fått flera nya tillskott sedan det gjorde sin arkaddebut 2005. I ”New Order”-läget anpassas spelet till ett modernt 16:9-format. Spelet har också fått skarpare texturer och fyra soundtracks att välja bland. Bland dessa finns ett helt nytt soundtrack från den ursprungliga kompositören Shinji Hosoe, känd för att bland annat ha skrivit musiken till Ridge Racer, Tekken, Street Fighter EX, SuperSweep och många fler. Om du vill ha en autentisk upplevelse kan du så klart också spela den ursprungliga arkadversionen av Under Defeat. Det är helt upp till dig hur du vill avnjuta detta bombastiska actionbonanza! EN RIKTIG GAMMAL HIT Under Defeat isär en äkta klassiker. Spelet utvecklas ursprungligen av G.rev och släpptes i japanska arkader för nästan 20 år sedan. Under årens lopp har det letat sig in på flera olika plattformar. En av de mest kända är Dreamcast-versionen från 2006 som släpptes långt efter det att konsolen hade övergetts av tillverkaren. 2024-upplagan är den ultimata versionen av spelet och innehåller allt tidigare släppt innehåll. Versionen har också skapats och konverterats av veteraner inom genren. OÄNDLIGT KRIG I Under Defeat blir du inte inkastad i något obegripligt science fiction-universum. Istället utspelar sig spelet i en (för det mesta) realistisk tolkning av en futuristisk dåtid. Du spelar som en helikopterpilot i ett utdraget krig mellan det tyskspråkiga imperiet och den engelskspråkiga unionen, en konflikt som varat i mer än tio år. Båda sidorna är utmattade och har lidit stor förluster, men fred tycks fortfarande vara en avlägsen dröm. Kommer denna destruktiva konflikt någonsin ta slut? Spela och ta själv reda på svaret!