The Valiant
Vi är de djärva, vi är Valiant, och det är vår styrka och vårt brödraskap som till slut kommer ta oss till segern. HANDLING Följ berättelsen om Theoderich von Akenburg, en före detta korstågsriddare som sett krigets mörka sida. Han kallas in i tjänst igen på grund av ett händelseförlopp som sattes i rullning för 15 år sedan då hans tidigare stridsbroder Ulrich von Grevel snubblade över en skärva av en urgammal artefakt – Rod of Aaron. En ung munk vid namn Malcom dyker upp på Theoderichs tröskel med nyheter om att denna stav bär på en kraft som aldrig var menad för dödliga, och Ulrich har blivit besatt av att hitta de kvarvarande delarna för att återställa artefakten, något som skulle bringa obeskrivlig ondska och stort lidande till världen. Theoderich tar på sig uppdraget att hitta de återstående relikerna för att hålla dem borta från Ulrich och ger sig ut på en resa som tar honom genom Europa och Mellanöstern. På vägen väntar många andra krigare redo att ta upp kampen, som den gamla veteranen Reinhard von Kempten i den Tyska orden och den unga legosoldaten Grimhild Eidottr och hennes sällskap Raven Company. De har sina egna anledningar att hjälpa till, men bygger så sakteligen band som håller för allt det som stundar.