Gothic Classic
Klassikern som revolutionerade rollspel Återvänd till Myrtana som hjälten utan namn i Gothic Classic, det prisbelönta rollspelet som format och inspirerat otaliga andra rollspel. Krig har utkämpats runtom i kungadömet Myrtana då horder med orcher har invaderat människornas territorium. För att stå emot detta hot behöver landets kung stora mängder malm till vapen åt armén. Den som bryter mot lagen i dessa mörka tider döms till att sitta i den gigantiska straffkolonin Khorinis och bryta den viktiga malmen. Hela området, som kallas ”Kolonin”, är omgivet av en magisk barriär i form av en sfär med en diameter på två kilometer som avskärmar straffkolonin från omvärlden. Barriären kan passeras utifrån och in, men när man väl är inne kan ingen fly. Barriären var ett tveeggat svärd, för snart tog fångarna tillfället i akt och startade en revolt. Kolonin delades upp i tre rivaliserande falanger och kungen tvingades förhandla om sin malm istället för att bara kräva den. Du kastas genom barriären in i det här fängelset. Med ryggen mot väggen måste du överleva och bilda osäkra allianser tills du slutligen kan fly.