Whistleblower
I Whistleblower spelar du som Waylon Park, en programmerare kontrakterad av Murkoff och mannen som skickade e-post till journalister världen över – inklusive Miles – i början av Outlast. Efter ett par veckor på Mount Massive, där han inte ens fick prata med sin fru och son på grund av strikta säkerhetsrutiner, utvecklade Waylon en djupt rotad misstro mot de vinstdrivna forskarna och läkarna som utförde farliga och oansvariga experiment på sina patienter. Waylon identifierade sig med de stackars patienterna vilket bara bidrog till hans vrede och lade grunden för hans avslöjande av hemskheterna på Mount Massive. Berättelsen i Whistleblower leder upp till Outlast men fortsätter även efter händelserna i det första spelet, och avslöjar det sista kapitlet i berättelsen om mentalsjukhuset på Mount Massive.