Berättelsen om Sonic 4 fortsätter och Sonic återförenas med Tails med helt nya samarbetsmöjligheter!Efter Episode I har Metal Sonic kommit tillbaka och allierat sig med Dr. Eggman! För att kunna möta det nya hotet måste Sonic samla ihop alla sina vänner! Rusa i fyra helt nya zoner och använd smarta kombinationer tillsammans med Tails. Stoppa deras onda plan!Spela ensam, eller med en vän lokalt (och online), i en utvecklad version av Sonic 2:s samarbetsläge! Använd Sonic och Tails kraftfulla kombinationsattacker och bekämpa Metal Sonic och Dr. Eggmans förenade styrkor.Episode II har en helt ny spelmotor med bättre fysik och originell grafisk stil där du rusar fram i de fyra unika zonerna och en ny specialnivå.BONUS! De som äger både Episode I och II får också Episode Metal som har specialnivåer och en spelbar Metal Sonic.