Shikaku Room
Shikaku Room is a calm, logic-based puzzle game about dividing space with care. Each puzzle gives you a grid filled with scattered numbers. Your task is to divide the entire board into rectangles, making sure each rectangle contains exactly one number and covers exactly that many squares. A clue marked 6, for example, must belong to a rectangle made of 6 grid squares. The rules are simple, but the puzzles quickly become deeply satisfying. Every board is solved through deduction, planning, and a little spatial intuition. There are no timers forcing you forward, no noisy distractions, and no pressure. Just a quiet room, a clean puzzle, and the pleasure of finding the right shape. Start with small tutorial grids, then work your way through larger and more challenging puzzles as the campaign expands. Shikaku Room is designed for both quick relaxed sessions and longer, thoughtful puzzle-solving. Features Elegant rectangle-based logic puzzles Simple rules with satisfying depth Calm, minimalist presentation Progressive campaign difficulty Small beginner puzzles through to large expert boards Supports keyboard, mouse, and gamepad controls Optional hints when you need a gentle nudge Built-in achievements for progression and mastery No fast reactions required, only clear thinking How to Play Divide the whole grid into rectangles or squares. Each region must: Contain exactly one number Cover exactly the number of squares shown Avoid overlapping other regions Leave no empty cells behind For example, a clue of 12 could be solved as a 3x4 rectangle, a 2x6 rectangle, a 1x12 line, or any other rectangle with an area of 12, as long as it fits the board and does not capture another clue. Controls Play comfortably with mouse, keyboard, or gamepad. Use the cursor to choose a starting cell, expand your rectangle, then confirm your selection. You can cancel, clear a region, or use a hint whenever you need one. Difficulty Shikaku Room gradually introduces larger and more complex puzzles: Novice Small tutorial boards for learning the rules. Intermediate Larger puzzles that require more careful deduction. Advanced Wider boards with more possibilities to consider. Expert Challenging puzzles for confident players. Master Large campaign boards designed for serious Shikaku solvers. Achievements Earn achievements as you progress through the campaign and prove your mastery by solving cleanly without relying on hints or mistakes.