Hellboy har som medlem i Byrån för paranormal forskning och försvar skyddat världen från skurkar, häxor, demoner och ett antal Lovecraftaktiga gudar. Han har gjort monstermanglande till sin specialitet med sin trofasta revolver och "Ödets hand".