Frostpunk
STADEN MÅSTE ÖVERLEVA Frostpunk erbjuder spelarna en komplex strategisk utmaning och en spännande alternativ historieskrivning där 1800-talets industriella revolution stannar av när planeten plötsligt kyls ner kraftigt och tvingar mänskligheten att anpassa sig till ett hårt nytt liv. Du tar på dig rollen som ledaren över vad som mycket väl kan vara det sista civiliserade samhället på jorden, och försöker bygga en stad åt dina undersåtar, upptäcka nya tekniker, utforska de frusna vildmarkerna och ge folket redskapen de behöver för att kunna överleva. Oavsett om du är en upplyst härskare eller stenhård tyrann upptäcker du snart att valen inte är så lätta som de vid första anblick verkar, och att det kostar på att bestämma över liv och död. UTFORMA DITT SAMHÄLLE Etablera lagar som reglerar ditt växande samhälles existens. Bestäm hur folket ska jobba, hur sjukvården ska funka, hur maten ska fördelas och andra viktiga aspekter i det vardagliga livet. Se till att de har hopp och livslust – ditt samhälles moral är lika viktig som maten du ställer på bordet. Om du når en vändpunkt får du inte tveka att bestämma vilken riktning ditt folk ska ta. Är det bäst att styra med järnhand… eller visa prov på medkänsla och trofasthet? Sträck dig efter ytterligheterna eller försök hitta en balans. Vissa beslut verkar små – som att bestämma över en specifik medborgare eller försöka gå en mindre grupps krav till mötes – men tänk på att allt du gör kan ge minst sagt oväntade resultat. Även om ditt folk förlitar sig på dig finns det en ände för deras förtroende. EXPANDERA OCH UTFORSKA För att överleva krävs framsteg. Agera på händelser i nuet, men glöm inte heller att tänka långsiktigt och investera i utveckling och teknologiska framsteg. Att fixa en avancerad infrastruktur med självförsörjande robotar, luftskepp och andra tekniska under är svårt, men inte omöjligt. Har du ledarskapsförmågan som krävs? Även om fokus bör ligga på New London finns det mycket att upptäcka i världen utanför. Expeditioner är farliga men kan ge värdefull information, dyrbara resurser och få befolkningen att växa. Det kan finnas folk där ute och deras öde vilar i dina händer.