Cybertrash STATYX är en taktisk 2D action-plattformsspel. Spring, hoppa, glid, förstör fiender, samla erfarenhetspoäng, uppgradera din karaktär – Jenet, som försöker fly från företaget. I den avlägsna framtiden har världens industriella del separerats från naturen och byggt sin infrastruktur genom lokala företags aktiviteter. Robotar används för att kontrollera befolkningen. Alla som inte håller med företagens diktatur förenas i opposition. Företagens svar håller jämna steg med tekniska framsteg, och befolkningen är dömd till cyborgisering. Människor kidnappas och modifieras genom att installera neurala manipulatorer på olika sätt. På grund av den begränsade tillgången på chip tar även de nyskapade cyborgerna kontroll över den omodifierade befolkningen. Tillfångatagna människor får sina minnen raderade och omvandlas till cyborger. Oppositionen försvagas. Som huvudkaraktären Janet dyker du in i händelsernas djup, försöker minnas det förflutna och fly från företagets klor. Avslöja konspirationen mot mänskligheten! Spelupplägg Förflytta dig djupare in i nivåerna, förstör många vanliga robotar, kraftfulla cyborger, mördarmaskiner och onda bossar. Använd det taktiska elementet i skottlossningar, miljön och karaktärens förmågor. Du kommer att åtföljas av lätta och tunga vapentyper med olika statistik och handlingsprinciper. Uppgraderingssystem Få erfarenhet och krediter genom att förstöra fiender, så att du kan förbättra din karaktärs prestanda. Förbättrad smidighet kommer att öka karaktärens akrobatiska förmågor Vapenfärdigheter kommer att öka eldhastigheten och minska spridningen Tur kommer att neutralisera några av fiendens skott Hackerförmågan kommer att ge tillgång till fler vapenlådor Gruvarbetarförmågan kommer att öka antalet krediter du får Förbättra din karaktär för att kämpa tillbaka mot starka fiender och betrakta inte de svaga som fiender alls!