Bygg ett bättre rymdimperium i Stellaris: Utopia Stjärnorna har kallat på dig i årtusenden och nu vandrar du bland dem. Ett universum av möjligheter ligger öppet för er art när den tar sina första stapplande steg ut i det stora okända. Här kan ni vända ryggen åt den splittrande politiken på er hemplanet. Här kan ni bygga något nytt. Här kan du förena ditt folk och bygga det perfekta samhället. Bara i rymden kan du bygga din utopi. Utopia är den första större expansionen till Stellaris, Paradox Development Studios kritikerrosade science fiction-strategispel. Som titeln antyder ger Utopia dig nya verktyg för att utveckla ditt rymdimperium och hålla folket (eller fåglarna eller de talande svamparna) nöjt. Ta din ras längre ut i galaxen med nya bonusar för snabbt utforskande, eller håll dig hemmavid tills det är dags att slå till mot de som utmanar dig. Utopia medför en rad förändringar i kärnan av Stellaris, bland annat: MEGASTRUKTURER Bygg fantastiska strukturer i ditt system, så som dysonsfärer och ringvärldar, som ger din ras såväl prestige som stora fördelar. BOENDESTATIONER Bygg "högt" och etablera rymdstationer som håller din befolkning och axlar rollen som planeter i ett litet och instängt imperium. UPPSTIGELSEBONUSAR Samla enighetspoäng och anta traditioner för att låsa upp uppstigelsebonusar som låter dig skräddarsy ditt imperium på unika sätt. Följ en av de tre uppstigelsevägarna och uppnå biologiskt herravälde, lämna era biologiska former genom synkretisk utveckling eller lås upp din ras psioniska potential genom att korsa gränsen mellan dimensionerna. INDOKTRINERING Påverka primitiva funktioner och få dem att anta dina värderingar med hjälp av observationsstationer som förbereder dem för upplysning eller annektering. AVANCERAT SLAVERI Maximera slaveriets fördelar genom att välja särskilda roller för trälraser. Låt dem vara tjänare åt resten av befolkningen, kämpa för ditt imperium som stridsträlar, eller håll dem som boskap för att mätta ditt folk. AVANCERADE REGERINGAR Ge din regering unika samhällsgrunder och statsskick. Spela som en fanatisk rensare och strunta i allt vad diplomati heter, bli ett kollektivt medvetande för att undvika politisk kamp, eller skapa ett imperium av fler raser, fött ur synkretisk utveckling.