Den bästa krigskonsten är att betvinga fienden utan strid. Med Federations kan du utöka din diplomatiska kontroll över galaxen på helt nya sätt. Bland innehållet finns: – Utökade federationer: Med utökade diplomatiska möjligheter kan du låsa upp kraftfulla belöningar för alla medlemmar. Oavsett om du går med i ett handelsförbund, en militär allians eller en hegemoni så kan ett medlemskap ha många fördelar. – Galaktisk gemenskap: Rösta på olika resolutioner för att stärka det gemensamma försvaret eller göra den rika eliten ännu rikare. Kliv fram som en ledare genom att påverka senaten, byta tjänster mot gentjänster och göra vad som än krävs för att få större inflytande. – Nya konstruktioner: Bygg Juggernaut, en flyttbar bas som ger dig en plats att reparera på även i fiendens territorium, eller megavarvet, som kan bygga flottor i otrolig hastighet. – 8 nya ursprung: Välj mellan flera mäktiga ursprung som förändrar spelupplägget för ditt imperium.