Metal Black är ett 2D sidoskrollande arkadspel som ursprungligen släpptes av Taito 1991. Denna återutgivning baseras på konsolversionen på Saturn som släpptes av Ving 1996. ◆Power-ups Ladda upp energistrålen genom att plocka upp power-ups på banan som heter NEWALONE (runda molekyler färgade röda, blå och gula). Det finns fem nivåer (den högsta är MAX) som du kan uppgradera dina skott. När strålmätaren är full kan attacker med strålenergi användas. Strålmätaren minskar dock när du använder strålenergiattacker, och när den är tom kan du inte använda strålenergiattacker. Det finns två typer av attacker med energistrålen: ・Fokuserad energistråle: Gör en fokuserad attack framåt när energiskottsknappen hålls nedtryckt. När strålmätaren är full kommer detta att avfyra MAX-lasrar. ・Utsläppsstråle: När strålmätarnivån är på MAX, kommer ett tryck på energiskottsknappen avfyra en attack som skadar alla fiender. Bossen på varje bana skjuter också energistrålar. När strålen från ditt skepp kolliderar med strålen från en boss skapas en enorm boll av energi, som rör sig från den sidan med mer kraft mot sidan med lägre kraft. ◆Användbara funktioner och inställningar som finns tillgängliga i S-Tribute ・Spola tillbaka Blev du nedskjuten eller tog fel power-up? Spola tillbaka spelet en viss tid och fortsätt därifrån. ・Spara och ladda Spara när som helst för att senare kunna fortsätta spela på samma ställe utan att börja om från början. ・Online rankning Byt till online rankningsläge i inställningarna och jämför din poäng med andra spelare på topplistorna online. ・Obegränsade krediter Gränsen för antalet continues kan inaktiveras, vilket möjliggör oändligt antal försök efter Game Over. ・Val av stadium Du kan starta spelet i vilket stadium som helst. ・Fat-TV känsla Imiterar den nostalgiska känslan av rasterlinjer på en CRT-skärmen. ◆S-TRIBUTE Klassika spel från Saturn-eran producerade och utvecklade av City Connection med Zebra Engine. Spela en mängd olika titlar med förbättrade kontroller och nya funktioner.