Under resan genom Höga passet över Dimmiga bergen råkar Thorin Ekensköld och hans följe av dvärgar slå läger ovanpå en hemlig ingång till vättarnas stad. Spelaren får i uppgift att strida med vättarnas kung och sedan ta sig fram igenom stadens farliga gångar och passager i en hektisk flykt!