Hunt: Showdown 1896 - When Shadows Dance
Detta DLC innehåller en jägare, två vapen och ett redskap: – Hayali (jägare) – Karagöz (Springfield 1866) – Hacivat (Scottfield Swift) – Lamba (varnande försåtsminor) När natten börjar ge vika, när skuggorna dansar i eldens ljus, om mörkret saknar suktande ögon, kan Skuggornas dockspelare övertygas att uppträda. Fram kommer det luggslitna tyget, medan vitsige Karagöz och högfärdiga Hacivat presenteras. Även om Hayalis översättning från turkiska inte är helt perfekt, kan även de dystraste av jägare lockas till skratt eller gråt av trilskandet mellan Karagöz och Hacivat. Hayalis liv är höljt i sagor och gåtor – konsekvenser av ett sinne som kluvits itu. Vissa detaljer är dock fastslagna. En gång i tiden var han något som liknar en hjältemodig soldat, som till och med den ottomanska sultanen själv kände till. Dagarna tillbringades i fälttåg; nätterna vid gott mod tack vare hans fars skuggteater. Men något inträffade som fick honom att fly till Amerika. Där vände han ryggen till blodspill och försökte tjäna sitt levebröd genom att ansluta sig till resande föreställningar, nedgångna karnevaler och fruktade cirkusar. Det var antingen inte tillräckligt eller för mycket, och inom kort jagade han återigen i skuggorna, där han styrde sitt offer mot döden. Om Hayalis uppsättningar pågår för länge, blir de till något helt annat i rummet mellan ljus och mörker. Karagöz och Hacivats hackiga rörelser blir flödande, deras tal projiceras som om de hade lungor, deras kroppar får djup och det luggslitna tyget andas av liv. Det är inte förrän då som Karagöz och Hacivat berättar en för deras hemland okänd historia. De två vännerna, nu något mer, drabbas av olycka: Hacivat förvisas till en bur, antingen en mörk cell eller kafesens utsmyckade rum. Karagöz tar fram en plan. De två iscensätter en blodig strid och bådas ansikten sargas till oigenkännlighet. De försonas, bandagerar sina sår och en lämnar fångenskapen medan den andra stannar. Båda lämnar varandra med Karagöz bekanta ord: Må mina överträdelser förlåtas.