Vad händer när kroppen växer, men det mentala hänger inte med? Ett barns rädslor i en vuxen mans kropp. En vildsint man med en motorsåg. Någon som vet vad som händer om man inte lyder sina föräldrar. Vad händer om någon får reda på vad grytan består av? Leatherface är inte bara en galning som bär andra människors hud över sin egen. Han vill bli uppskattad och accepterad. Han har lärt sig den hårda vägen och har formats till det han är nu. En vakthund, en väktare som blint följer order. Och han löser alla problem med hjälp av sin motorsåg.