Darksiders Genesis
Sedan skapelsens begynnelse har RÅDET bibehållit balansen. Verkställer deras direktiv gör RYTTARNA, Nefilim (mäktiga varelser som fötts ur den onaturliga unionen mellan änglar och demoner) som har lovat att tjäna Rådet och getts enorma krafter. Dessa krafter hade dock ett tragiskt pris: ryttarna beordrades att använda sin nyvunna styrka för att utplåna återstoden av sin art. Därefter följde ett blodigt slag på Eden där ryttarna, som lydde Rådets vilja, förintade Nefilim. WAR och STRIFE, som fortfarande är skakade av händelserna på Eden, har fått ett nytt uppdrag – LUCIFER, den gåtfulla och bedrägliga demonkungen, har planerat att rubba balansen genom att ge krafter till mästardemoner i helvetet. War och Strife måste jaga dessa mästare, samla information, och till slut slå sig fram genom en komplex demonisk konspiration som hotar att rubba balansen och upplösa hela skapelsen för all framtid.