Strandsatta på stranden av en mystisk ö, måste du lära dig att överleva. Använd din list för att döda eller tämja urtids varelser roaming landet och möter andra spelare att överleva, dominerar ... och fly! TAME, TÅG, ras & Ride DINOSAURS, i en levande EKOSYSTEM Över 50 varelser kan tämjas med hjälp av en utmanande dämpa - & - skydda process. Försvagar en vild varelse att slå ut, och sedan vårda det för hälsan. När tämjas, kan du ge kommandon till ditt husdjur, som kan följa beroende på hur väl du har tämjt och tränat den. Husdjur fortsätter till nivå upp och konsumera mat och utföra inventering och utrustning. Fly en Pteranodon över bergen, ras genom djungeln med en förpackning med Raptors, eller jaga byten på en T-Rex! Upplev en dynamisk ekosystem med sina egna rovdjur och bytes hierarkier. Ras Husdjur genom flera generationer för att generera de bästa egenskaperna. Eller enklare uttryckt, ras och höja Dino Babies! Mat, vatten, temperatur och väderlek Ät och drick för att överleva, med olika livsmedel har olika näringsvärden (inklusive mänskliga kött!). Alla åtgärder dränera mat och vatten, och långväga resor dränerar. Inventering vikt saktar ner dig, och dag / natt cykel och väder ändra miljön. Craft kläder, bygga tak över huvudet, och använda eld för att skydda dig mot skador och väder och vind. Harvest, Craft och måla OBJEKT Harvest träd, malm, och mer för att bli en mästare Crafter. Använd dina händer, en smedja, eller en Fabricator farkoster allt mer komplexa och kraftfulla redskap. Bygga en massiv bas med hjälp av modulära stycken - från Thatch, till Wood, Stone, Metal. Anpassa din bas genom att måla den och placera tecken på att du faktiskt kan dra på. Vapen, kläder, och rustningar redskap kan också målas för att uttrycka din egen visuella stil. Kalla ULTIMATE livsformer Ta sällsynta föremål för särskilda Kalla platser för att väcka Arks mytiska varelser, som kommer redo för strid. Dessa monstrositeter ger en slutspelet mål för de mest erfarna stammarna och deras husdjur, och ger värdefulla föremål om de besegras. RPG STATISTIK Nivå upp din överlevande genom att få erfarenhet genom i spelet åtgärder för att lära sig nya crafting Engram, eller hitta högre nivå artikel Ritningar i de farligaste delarna av arken. Anpassa utseendet på din karaktär med ett komplext system skapa karaktär. HARDCORE MEKANIK Poster har hållbarhet och slitas ut med användning om inte repareras. När du lämnar spelet, förblir din karaktär "sovande" i ihållande värld. Din inventering finns också i den ihållande världen, utsatta för stöld. Döden innebär permanent förlust, och du kan även förslava andra spelare för dina egna syften. STOR VÄRLD UTHÅLLIGHET På 70+ spelare servrar, din karaktär, allt du byggt, och ditt husdjur stanna i spelet även när du lämnar. Särskilda teman händelser inträffar i världen med motsvarande begränsade drivna objekt!