Strandsatta naken, uttorkad och svältande i en stor öken, även de mest rutinerade ARK-överlevande måste snabbt hitta vatten, jaga mat, skörda, hantverksföremål och bygga skydd för att ha någon chans att överleva. Använd färdigheter som finslipats på ARKs avlägsna ö för att döda, tämja, föda upp och rida de fantastiska nya varelserna som har utvecklats för att överleva öknens extremt hårda förhållanden, inklusive... DRAKAR! Res fram och tillbaka mellan ön och öknen för att slå dig ihop med hundratals spelare från båda världarna eller spela lokalt! UTFORSKA EN NY VÄRLD Scorched Earth tar ARK-spelare till ett helt nytt land, sammansatt av sex unika biomer med ökentema – sanddyner, höga öknar, berg, kanjoner, badland och oas – var och en med sin egen estetik och ekosystem. Överlevande med ruiner, gejsrar och intrikata gamla grottsystem kommer att hitta en helt ny gräns att utforska och bemästra. TÄMMA NYA VARELSER Den brända jordens biomer är fyllda med farliga nya varelser, och den oförskämda överlevande kommer att upptäcka att många av dem kan tämjas. Led bland andra en karavan av de kamelliknande Morellatops, eller regn eld på dina fiender från baksidan av en elementär Wyvern. Tänk bara på ditt steg, annars kanske du lockar till dig en dödsmask! HANTVERK ÖVER 50 NYA VAROR Med hjälp av vilka resurser de kan skrapa ihop, kan överlevande skapa distinkta nya kläder och strukturer för att slå värmen, och nya verktyg för att hjälpa dem att överleva i denna ödsliga miljö. Spelare kan använda piskor, bumeranger, eldkastare, motorsågar och mycket mer för att försvara sig, eller sådana saker som tält, brunnar, vindturbiner och oljeraffinaderier för att förse sina baser med resurser. När de används kreativt kan dessa verktyg öppna upp helt nya strategier för överlevnad, självförsvar eller episk stamkrigföring. ERÖVA NYA UTMANINGAR Förbered dig på farliga elektriska stormar, bländande sandstormar, förvirrande värmeslag och släpp lös kraften från de mystiska obeliskarna för att möta ARK:s dödligaste chefsvarelse hittills – den vilda Manticore! Skyddar det ett kraftfullt vapen, en dyrbar relik eller mysterierna med själva ARK? Endast överlevande som har modet att konfrontera detta skräckinjagande odjur kommer att lära sig sanningen.