Övervakare, som är en avskedad, funktionsfylld ARK med ett genomarbetat underjordiskt biomsystem, vaknar överexotiska nya utmaningar, till skillnad från vad som händer tidigare: extrema radioaktiva solljus och miljöfaror, zipliner, vingar, klättring, grottor, laddningsbatterier och långt mer, tillsammans med en stabil av extraordinära nya varelser väntar inom det mystiska djupet. Men akta dig för de "Namnlösa": oförsonliga, Element-infunderade humanoider som har utvecklats till onda lätthattande monstrosities! På Aberration kommer överlevande att avslöja ARKs ultimata hemligheter, och upptäcka vad framtiden håller på plats för de som är starka och kloka nog för att överleva! En ark gick fel Aberration placerar överlevande på en skadad ARK: dess inre atmosfär har läckt bort, vilket resulterar i en hård yta med intensiv strålning och en mängd frodiga biomer under jord. Med underhållssystemen för denna ARK-funktionsfel presenterar de många farorna, varelserna och naturen av miljön en spännande ny värld att utforska och behärska. Tama nya varelser Den intensiva strålningen av Aberration har lett till otroliga genetiska mutationer, vilket resulterar i nya varelser med fantastiska förmågor! Bland annat klättrar upp väggar och glider genom luften på baksidan av en kamouflagande kameleonliknande "Rock Drake", håll mörkret i luften med en vänlig "Lantern Pug", ta och släng flera varelser samtidigt med en massiv "Cave Crustacean" ', eller - om du är begåvad nog att tämja en - beordra den förmögenhet' Nameless Queen 'för att impregnera dina fiender med en skrämmande reproduktiv bröstkorgare! Hantverk över 50 nya objekt Nya verktyg finns tillgängliga för att överleva i Aberrations värld, samtidigt som många möjligheter till nya konkurrenskraftiga och kooperativa scenarier öppnas. Traverse ARK med hjälp av grotta klättring plockar, glidande vingar och ziplines. Lär dig avancerade engram för att dominera den hårda miljön, skydda dig med hazmat outfits, ladda lanternor, batterier, glödstift, järnväxter och mycket mer. Triva genom att samla nya resurser, använda fiskekorgar, gas samlare, stärka ditt hem i grottorna med hjälp av klippstrukturer och mycket mer! Erövra nya utmaningar Jordbävningar, strålningsexponering, gasläckage och elementkammare är bland de många farorna som överlevande lär sig att gripa med Aberrations varierade biomer, både ovanför och under ytan. Men bland de största utmaningarna på denna förstörda ARK är hierarkin för oupphörliga Namnlösa, som kräver konstant vaksamhet och laddning Energi för att försvara sig mot! Och i Aberrations djupaste djup, väntar deras skrämmande - ändå på något sätt bekant - mästare ... att du är bland de överlevande som är mäktiga nog att möta honom?