Övervakare, som är en avskedad, funktionsfylld ARK med ett genomarbetat underjordiskt biomsystem, vaknar överexotiska nya utmaningar, till skillnad från vad som händer tidigare: extrema radioaktiva solljus och miljöfaror, zipliner, vingar, klättring, grottor, laddningsbatterier och långt mer, tillsammans med en stabil av extraordinära nya varelser väntar inom det mystiska djupet. Men akta dig för de "Namnlösa": oförsonliga, Element-infunderade humanoider som har utvecklats till onda lätthattande monstrosities! På Aberration kommer överlevande att avslöja ARKs ultimata hemligheter, och upptäcka vad framtiden håller på plats för de som är starka och kloka nog för att överleva!