Planetbase
Planetbase is een strategiespel waarbij je een groep ruimtekolonisten leidt die een buitenpost proberen te vestigen op een verre planeet. In het spel speel je de rol van architect en manager van de basis en vertel je je kolonisten waar ze de gebouwen moeten plaatsen die ze nodig hebben om te overleven. Je moet ervoor zorgen dat ze een constante voorraad hebben van zuurstof, voedsel en water om in leven te blijven. Je laat ze energie verzamelen, water extraheren, metalen opdelven, voedsel verbouwen, robots produceren en een volledig zelfvoorzienende basis bouwen in een barre omgeving, waar je altijd één stap verwijderd bent van totale mislukking. Hoewel het spel niet is bedoeld als simulator, zit het toch aannemelijk in elkaar en is het gebaseerd op de te verwachten uitdagingen van het vestigen van een kolonie op een nieuwe planeet. Eigenschappen: - Vier verschillende planeten met verschillende omstandigheden en toenemende moeilijkheidsgraad. - Gebruik van zonne- en windenergie (indien beschikbaar) om de gebouwen van de basis van stroom te voorzien. - Verbouwing van hydroponische groenten en synthese van vitrovlees om je bevolking te voeden. - Opdelving, productie en verwerking van grondstoffen, fabricage van goederen en opzetten van een productieketen. - Zorgvuldig beheer van de immigratiestroom van kolonisten om ervoor te zorgen dat de mensen met de juiste vaardigheden aanwezig zijn. - Overleven van rampen zoals meteoren, zandstormen of zonnevlammen en verdediging van je basis tegen indringers. - Mechanisering van je basis door je eigen robots te maken die helpen de zwaardere taken uit te voeren. - Opbouw van je kolonie van de eerste pioniers tot een levendige planeetbasis met honderden kolonisten.