Dr Zomboss älskar teknologi nästan lika mycket som han älskar hjärnor. För att få den fräschaste tekniken, och utan hänsyn till patentlagar, har Zomboss skapat Grass Effect Imp- och Z7-Mech-varianterna för att garantera sitt rikes galaktiska framtid. Grass Effect Z7-Mech är skapad för att göra slut på plantor med stil, med ett BPP-gevär och Zomni-verktyg, keramikrustning med vaddering och designad för att stärka teknisk, biotisk och vapenmässig skada.