Hunt: Showdown - La Luz Mala
Detta DLC innehåller en legendarisk jägare, två legendariska vapen och ett legendariskt redskap: - Luz Mala (jägare) - Del Ojo (Vetterli 71 Karabiner Deadeye) - Raíz Mala (Caldwell Conversion Chain Pistol) - Premio del Tonto (Choke Bomb). Ryttare och herdar på Patagoniens stora slätter vet att de inte ska följa efter la Luz Mala, de dåliga ljusen, när de flimrar i natten. De visa varnar att man inte ska låta sig lockas av det dansande ljusfenomenet. Men de dåraktiga frestas av berättelser om att la Luz Mala leder en till rikedom och skatter. När de som är benägna att avvika gör det, finner de tursamma gamla ben och trasiga krukor under ljusen. Resten finner sina gravar. De dåliga ljusen är som starkast under dagar när regnet är ett avlägset minne, när lunchrummen är fulla av drägg och jorden spricker och flämtar. Det var på en sådan dag för länge sedan som en flicka skickades att hämta vatten. Hon ignorerade de äldres råd och vek av mot ljusen. Hon gick tills mörkret föll och sedan vidare tills det blev ljust. Hon var vilse och tillbringade dagar på slätten, där hon sög fukt från rötter tills en rökpelare manade henne hemåt. Vid rökens källa fann hon en massaker. Efter att ha begravt sin familj såg hon återigen ljusen vid horisonten och begav sig iväg mot dem, med förtvivlan blandad med nyfunnen vördnad. Ranchägarna som begått massakern kände också till legenden om la Luz Mala, men var inte rädda för dem. De trodde inte att det var något annat än ett naturligt ljusfenomen. Men i takt med att åren gick så grånade deras hår, och de blev mer och mer olustiga när de såg ljusen, för det kändes som att de tittade tillbaka på dem. När olustigheten väl gjort sig hemma dröjde det inte länge förrän den exploderade i regelrätt terror. Varje gång ljusen visade sig dog en av dem. Ranchägarna började att tro på berättelserna om att de var själar tillhörande döda som inte funnit ro. Vissa jagade ljusen och utmanade dem i strid. Andra flydde, medan nya ljus dök upp i deras väg från den mörka slätten. Flicka tillbringade alltför lång tid som spöket i skenet. Hon kunde inte längre särskilja sig från la Luz Mala, och trots att hon släckt sitt hämndbegär fortsatte ljusen att vägleda henne. Legenden om de dåliga ljusen spreds, och snart sades till och med sumpmarken flimra med hotet från Luz Mala.