Endless Space 2: Awakening
Denna uråldriga ras av ivriga upptäckare hade en gång i tiden ett enormt galaktiskt imperium som föll när deras gudar, The Lost, dödades. Nu drömmer de om dagen då deras gudar kommer tillbaka. Det faktum att de har väckts på nytt innebär att halva deras profetia har besannats. Och resten...? De har ett stort försprång inom Technology, men är väldigt dåliga på Science och måste förlita sig på att hitta förlorade Relics för att lära sig nya tekniker. Deras förhållande till Academy gör att de kan ta kontroll över andra system tack vare deras Temples Influence, och sedan omvända dessa att arbeta för Academy (i utbyte mot en generös belöning, förstås).