Din framgång i Catan har fört med sig välstånd och rikedom – men också oönskad uppmärksamhet. En skoningslös barbarisk hord känner lukten av rikedomarna och är på väg mot Catans stränder. Kan du fortfarande vinna som den vinnande catanianen med detta hot hängande över ön? Kommer dina riddare att vara starka nog att stoppa tidvattnet på egen hand, eller kan du lägga dina meningsskiljaktigheter med andra städer åt sidan för att försvara Catan? Varje beslut är viktigt och klockan tickar. - Utveckla en civilisation Cities & Knights ger spelarna möjlighet att utveckla sina städer till blomstrande metropoler genom att introducera nya råvaror i spelet: papper, mynt och tyg. Dessa råvaror är nödvändiga för att uppgradera din stads utveckling inom tre områden: handel, politik och vetenskap. Dessa uppgraderingskrav ökar per nivå av stadsförbättringar. - Göra framsteg Cities & Knights introducerar mekaniken med framstegskort. Samla och spela ut framstegskort för att ge dina städer en fördel. Spela ett "Master Merchant" framstegskort till exempel för att titta på en annan spelares resurs- och råvarukort, vem som har fler segerpoäng än du, och välj två att lägga till ditt eget lager. - Stärk ditt försvar Bygg och befordra dina riddare för att försvara dig mot den barbariska horden, och arbeta för att hindra andra spelare när de försöker förbättra sina egna städer. Om du fortsätter att utveckla din stad kan du så småningom förvandla den till en metropol och göra den immun mot barbarernas angrepp! - Slå tillbaka barbarerna När barbarerna anfaller beror storleken på deras hord på det totala antalet städer på spelplanen. Kombinera dina riddares styrka med andra spelares, men varning, om dina galanta riddare misslyckas i försvaret av Catan, kommer den svagaste spelaren att se sin stad plundras och reduceras till en bosättning.