De verfijnde kunst van het oorlogvoeren is de vijand onderwerpen zonder te vechten. Met Federations kun je beter dan ooit je diplomatieke macht over het sterrenstelsel vergroten. Kenmerken: - Uitgebreide Federations: met meer diplomatieke mogelijkheden kun je krachtige beloningen ontgrendelen voor alle leden. Sluit je aan bij een Trade League, Martial Alliance of Hegemony voor extreem veel voordeel. - Galactic Community: stem over resoluties om de wetgevingsagenda te sturen. Je kunt bijvoorbeeld een resolutie aannemen om meer gezamenlijk te verdedigen of winst door te sluizen naar de rijke elite. Beïnvloed de senaat om jezelf een leidinggevende positie te geven. Wissel gunsten uit en doe al het nodige om je invloed te vergroten. - Nieuwe constructies: bouw de Juggernaut, een verplaatsbaar reparatiestation, zelfs in vijandelijk gebied. Of de Mega Shipyard, die heel snel vloten kan produceren. - 8 nieuwe Origins: kies voor je rijk een van de vele Origins die de gameplay beïnvloeden.