Dit spel kwam uit in 1998 en was de eerste 3D-game in de METAL GEAR-serie. De game is een pionier op het gebied van 3D stealth action tegen de achtergrond van een dreigende oorlog en wereldwijde nucleaire wapens, en combineert liveaction-beelden en filmische tussenfilmpjes met innovatieve gameplay. Het verhaal, een wervelwind van intriges en verraad, is veelgeprezen als het beste verhaal uit de 20e eeuw en was de derde titel in de METAL GEAR-serie, die een grote hit werd. Ook inbegrepen: een exclusief digitaal Screenplay Book en Master Book met meer informatie over het verhaal en de personages van Metal Gear Solid, Metal Gear en Metal Gear 2: Solid Snake. [Inbegrepen titels] Metal Gear Metal Gear 2: Solid Snake Metal Gear Solid (inclusief VR Missions/Special Missions) Regionale versies van de titels zijn beschikbaar als aanvullende downloads. [Digitaal boek] Metal Gear Solid: Screenplay Book Metal Gear Solid: Master Book Metal Gear & Metal Gear 2: Screenplay Book Metal Gear & Metal Gear 2: Master Book Je vindt de digitale boeken via het hoofdmenu in de game.