Gothic Classic
De klassieker die voor een revolutie zorgde in het roleplayinggenre Keer terug naar Myrtana als de Nameless Hero in Gothic Classic, de prijswinnende RPG die als inspiratie diende voor talloze roleplayinggames. Er heeft een oorlog gewoed in het koninkrijk Myrtana. Hordes orks vielen het grondgebied van de mensen aan. De koning van het land had veel erts nodig om genoeg wapens te kunnen smeden en stand te kunnen houden tegen dit gevaar. Wie de wet overtreedt in deze duistere tijden moet als straf in de enorme strafkolonie Khorinis werken waar het zo nodige erts wordt gewonnen. Het hele gebied, dat de 'Colony' wordt genoemd, is omringd door een magische barrière, een bol met een diameter van twee kilometer, die de strafkolonie afsluit van de buitenwereld. De barrière laat mensen van buiten naar binnen, maar eenmaal binnen kan niemand ontsnappen. De barrière was een tweesnijdend zwaard. De gevangenen maakten daar al snel gebruik van en begonnen een opstand. De Colony raakte verdeeld in drie rivaliserende facties en de koning was gedwongen te onderhandelen om zijn erts in plaats van het gewoon op te eisen. Je wordt door de barrière in deze gevangenis gegooid. Je moet met je rug tegen de muur zien te overleven en vluchtige allianties sluiten voor je eindelijk kunt ontsnappen.