Spillet udkom i 1998 og var den første 3D-titel i METAL GEAR-serien. Spillet er banebrydende inden for 3D-stealth-action mod truslen om krig og globale atomvåben og bruger live action-optagelser og filmiske cut-scenes, som er flettet sammen med innovativt gameplay. Historien, som er en hvirvelvind af intriger og forræderi, er blevet hyldet som den største historie i det 20. århundrede og var den tredje titel i METAL GEAR-serien til at blive et hit i de efterfølgende år. Inkluderer også: en eksklusiv, digital Screenplay Book og Master Book, der beskriver historien og personerne i Metal Gear Solid og Metal Gear & Metal Gear 2: Solid Snake. [Titel-lineup] Metal Gear Metal Gear 2: Solid Snake Metal Gear Solid (inklusive VR Missions/Special Missions) Regionale versioner af titlerne er tilgængelige som ekstra downloads. [Digital bog] Metal Gear Solid: Screenplay Book Metal Gear Solid: Master Book Metal Gear & Metal Gear 2: Screenplay Book Metal Gear & Metal Gear 2: Master Book De digitale bøger kan tilgås fra spillets hovedmenu.