Gothic Classic
Klassikeren, som revolutionerede rollespillet Vend tilbage til Myrtana som The Nameless Hero i Gothic Classic, det prisvindende RPG, der var ophav til og inspirerede talrige rollespil. Krigen har raset på tværs af kongeriget Myrtana. Orkhorderne har invaderet menneskeområdet, og landets konge har brug for masser af malm til at smede nok våben til sin hær, så denne trussel kan blive stoppet. Alle, der overtræder loven i disse mørke tider, bliver dømt til at arbejde i den store fængselskoloni i Khorinis, hvor den vigtige malm bliver udvundet. Hele området, også døbt "The Colony", er omgivet af en magisk barriere. Det er en sfære med en diameter på to kilometer, der skærmer fængselskolonien fra verden udenfor. Man kan gå gennem barrieren udefra og ind, men når man først er inde, kan man ikke slippe ud. Barrieren var et tveægget sværd. De indsatte udnyttede muligheden og startede et oprør. The Colony blev delt op i tre rivaliserende fraktioner, og kongen var nødsaget til at forhandle om sin malm i stedet for bare at kræve den. Du bliver smidt ind i fængslet gennem barrieren. Her må du overleve med ryggen mod muren og danne omskiftelige alliancer, indtil du endelig kan flygte.