De C40-8W werd geproduceerd tussen 1989 en 1994. GE bouwde 847 van de zesassige (C-C) diesels met 4000 pk als evolutionaire verfijning van hun geavanceerde lijn diesels die begon met de 'Dash 7'-serie. De C40-8W valt visueel op door het gebruik van de stijlvolle 'Noord-Amerikaanse veiligheidscabine.' CSX was een grote afnemer van de C40-8W en schafte tussen 1991-1993 268 eenheden aan. De verwerving van een deel van Conrail door CSX bracht meer C40-8W's met zich mee, waardoor CSX uiteindelijk in totaal ruim 300 stuks had. De C40-8W, een veelzijdige en krachtige hoofdlijnlocomotief, was te vinden op een verscheidenheid aan diensten, variërend van zware eenheidstreinen tot intermodaal vervoer en manifesten. De CSX C40-8W in YN2-kleuren is rijk aan details, heeft een realistische besturing en rijprestaties en is authentiek geschikt voor dienst op Sand Patch Grade.