METAL GEAR & METAL GEAR 2: Solid Snake
Metal Gear Deze eerste titel in de METAL GEAR-serie kwam uit in 1987. De veelgeprezen gameserie werd geboren uit het idee om gevechten uit de weg te gaan en een vijandelijk gebied ongezien te infiltreren. Dit was compleet het tegenovergestelde van de gebruikelijke actievolle gameplay, waardoor een gloednieuw genre werd geboren: stealth action. Let op: sommige delen van de game zijn aangepast om het beter speelbaar te maken en de moeilijkheidsgraad aan te passen, maar de gameplay is niet veranderd. Metal Gear 2: Solid Snake Dit is de tweede titel in de METAL GEAR-serie, die voor het eerst fundamentele spelmechanismes uit de serie introduceerde, zoals bukken om niet gezien te worden, expres vijanden lokken door op muren te slaan, vijanden die reageren op de voetstappen van Snake en een radar om de locaties, handelingen en bewegingen van vijanden in de gaten te houden. Het toont ook de motieven achter de acties van BIG BOSS, het lot van soldaten die geen natie meer hebben om voor te vechten en een complex verhaal, wat een iconische eigenschap van de serie is geworden.