Whistleblower
I Whistleblower spiller du Waylon Park, en programvareingeniør under kontrakt med Murkoff og mannen som mailet journalister verden over, inkludert Miles, i begynnelsen av Outlast. Under sitt opphold på Mount Massive, hvor han ikke engang fikk tillatelse til å snakke med konen og sønnen sin takket være strenge sikkerhetsprotokoller, utviklet Waylon en dyptliggende mistillit til de profitdrevne forskerne og legene som utførte farlige og uansvarlige eksperimenter på deres pasienter. Waylons medfølelse for de stakkars sjelene fylte vreden hans og førte til hans avsløring av Mount Massives råtne kjerne. Selv om Whistleblower forteller historien som førte opp til Outlast, strekker den seg inn over begivenhetene fra det første spillet frem til det siste kapittelet av historien om Mount Massives asyl.