I Nemesis kan spilleren afgøre en destabiliseret galakses skæbne. Nemesis tilføjer spionageredskaber og en vej til magten som Galactic Custodian, der undgår slutspilskriser – eller muligheden for at være slutspilskrisen som Menace – nogle af de mægtigste redskaber nogensinde i Stellaris. Nemesis indeholder: Bliv til krisen: Du er den ild, der breder sig henover galaksen og truer dens eksistens. Hvis resten af galaksen ikke kan stoppe dig i tide, kan du frigive så meget kraft, at du gør en ende på al eksistens! Galaktisk vogter: Det er op til dig at kæmpe for, at det galaktiske samfund udnævner dig til vogter, så du tildeles nødkræfter til at bekæmpe krisen. Når krisen er overvundet, kan du vælge at afgive dine kræfter ... eller beholde dem og danne et nyt galaktisk imperium. Spionage: Anvend nye redskaber til at spionere på dine fjender (eller venner). Send udsendinge ud for at udføre hemmelige missioner og kontraspionage bag fjendens linjer. Nyt skibssæt. Nye musiknumre.