Overvældende, dårligt stillede ARK med et gennemtænkt underjordisk biomsystem står overlevende overfor eksotiske nye udfordringer i modsætning til noget før: ekstremt radioaktivt sollys og miljøfarer, zipliner, vinger, klatredskaber, hulhuse, opladningsbatterier og langt mere sammen med en stabil af ekstraordinære nye væsner venter inden for de mystiske dybder. Men pas på den 'navnløse': uholdbare, element-infunderede humanoider, der er udviklet til ondskabsfulde lyshærende monstrosities! På Aberration vil overlevende afdække ARKs ultimative hemmeligheder og opdage, hvad fremtiden holder i butikken for dem, der er stærke og kloge nok til at overleve!