Bojową biegłość osiągniesz wówczas, gdy podporządkujesz sobie wroga, nie dobywszy oręża. W rozszerzeniu Federations gracze mogą spotęgować supremację dyplomatyczną swego imperium nad całą galaktyką. Cechy rozgrywki: – Zaawansowane federacje: rozbudowane opcje dyplomatyczne pozwalają odblokować nagrody dla wszystkich państw członkowskich, a przynależność do Ligi Kupieckiej, Związku Zbrojnego czy Hegemonii może przynieść pokaźne korzyści. – Galaktyczna społeczność: przyjmuj uchwały w celu realizacji programów legislacyjnych. Gracze mogą przegłosować intensyfikację zaangażowania we wspólną obronność lub przekazanie zysków elitom. Stań na czele senatu, wyświadczając przysługi, lawirując i walcząc o wpływy. – Nowe budynki: wznieś Molocha, mobilną bazę naprawczą działającą nawet na terytorium wroga, czy Megastocznię, superstrukturę zdolną do masowej i błyskawicznej produkcji flot. – 8 nowych genez: wybierz jedną z wielu znaczących genez twojego imperium, która wpłynie na przebieg rozgrywki.