Europa Universalis IV: The Cossacks
The Cossacks to szóste duże rozszerzenie gry Europa Universalis IV poświęcone ordom i Europie Wschodniej. W tym dodatku możesz łupić sąsiadów, kierując ordą. W ten sposób zapewnisz sobie lojalność podległych plemion i złupisz obce terytoria, aby przyspieszyć postęp techniczny lub przekształcić swój koczowniczy twór w osiadłe państwo. Wewnętrza polityka narodowa zależy od stanów, czyli grup społecznych broniących swych zbiorowych interesów – np. magnatów Rzeczypospolitej Obojga Narodów czy tytułowych Kozaków zamieszkujących ukraińskie stepy. Większa kontrola nad kulturami i tubylcami zamieszkującymi Twoje państwo i możliwość bliższej współpracy z kierowanymi przez SI sojusznikami oraz zrozumienie ich celów obudzą drzemiącego w Tobie Piotra Wielkiego. Główne cechy: Stany społeczne: Uzyskaj dostęp do grupy społecznej Kozaków oraz ich oczekiwań, interakcji i możliwości tworzenia kozackich narodów, którymi można grać. Dyplomatyczne interakcje: Zyskujesz możliwość znacznie szerszej interakcji z SI – określ swoje nastawienie i wytłumacz jej, dlaczego prowadzisz wojny. Tengri: Nowy system religijny oparty o synkretyzm. Wyznawcy kultu Tengri mają w zanadrzu religię drugorzędną, którą w pełni tolerują i którą zawsze mogą zmienić. Jedność ordy i unicestwianie ofiar najazdów: Ordy muszą atakować i łupić sąsiadów – tylko w ten sposób zdołasz utrzymać zadowolenie podległych plemion i unikniesz ich rebelii. Ordy mogą ścierać podbite terytoria z powierzchni ziemi w celu uzyskania punktów monarchy i utrzymania jedności ordy. Zaawansowane zmiany kultur: Nowa opcja określenia kultury, jaką powinna przyjąć prowincja odebrana sąsiadom. Możesz także przywrócić prowincji jej oryginalną kulturę. Polityka ds. tubylców: Możesz określić zasady polityki prowadzonej wobec miejscowej ludności zamieszkującej Twoje kolonie i postawić na handel, asymilację lub podbój. Ulepszone szpiegostwo: Dwa nowe działania szpiegów umożliwiają studiowanie technologii bardziej zaawansowanych państw i szerzenie wolnościowych idei wśród poddanych wroga.