Train Sim World: Northern Trans-Pennine bringer tilbake en svunnen æra av den britiske jernbanen, noe som byr på en rekke utfordringer du må overkomme. Ta deg av togene på dette gamle jernbanenettverket, uten moderne sikkerhetssystemer til å hjelpe deg. Hver stasjon, hvert signal og hver milepæl er gjengitt i detalj, og det hele føles så ekte at du nesten kan strekke deg tilbake i tid og berøre dem. Det er jobben din å frakte passasjerer på denne berømte jernbanen. Ta deg av de kraftige lokomotivene og gjør oppdrag med lokomotivene som ikke lenger eksisterer, over den svingete jernbanen som skjærer seg gjennom Englands Pennine Hills. Enten du kjører, sitter på eller bare ser på det hele utspille seg, er det bare å glede seg til å se vakker utsikt og høre lydene fra et kapittel av britisk jernbanehistorie fra en svunnen tid.