Beskyt og bevar: Det er rangerens motto. I denne nye spilmission følger du Dexter og hans trofaste labrador, Darius, i deres daglige liv, hvor de gennemfører deres daglige pligter som ranger i en nationalpark i Colorado. Du arbejder for at bevare naturen og skal udforske et stort område omkring din hytte for at finde og behandle dyr, samle prøver til analyser, kontrollere invasive arter og bevare lokalmiljøet.